Painonkehitysraportti – 1 kk takana ja 10 kg pudotettu.

Hyvin on paino pudonnut ketoosilla. Juoksulenkit siihen päälle tuntuu nopeuttavan asiaa vaikka hiukan raskaita ovatkin ilman hiilaria. Tosin ero ketoosin alkupäivien tilanteeseen on huikea. Tällä hetkellä lenkit sujuvat aika lähelle samalla tasolla kuin hiilareillakin, eli kroppa on jo adaptoitunut aika hyvin käyttämään rasvaa polttoaineena.

Aamuisin rasvainen aamiainen ja illalla vastaava setti jos jaksaa. Aika usein riittää pelkkä aamiainen eikä nälkää tule.

Tyypillinen aamiainen, jolla pärjää tarvittaessa koko päivän.

5.9.2018:

Vielä 12,5 kg pudotettavaa ja aikaa on lähes 4 kk. Helppoa.

———————————————————————

Laihdutus- ja lenkkeilyprojekti

Tervehdys.

Ajattelin laittaa hiukan muistiin omakohtaisia kokemuksia vhh-, laihdutus- ja kuntoiluasioista.

Projekti lyhyesti:

  1. Painonpudotus 103 kg:stä 80 kiloon lyhyessä ajassa.
  2. Ruokavalion vakioiminen (paleo?) ja varsinaisten juoksutreenien aloitus ja pysyvä painonhallinta 2019 alusta alkaen.
  3. Täysmaraton 2019 loppukesästä ja parannusta vanhoihin tulostasoihin (kuva sivun alareunassa).

Taustaa:

Olen aiemmin harrastanut satunnaisesti jouksua ja käynyt esim. puolimaratoneilla (noin 1h 45 min aikoja). Nyt on pyörähtänyt muutamia vuosia kun en ole harrastanut mitään liikuntaa ja painoakin tullut hiukan lisää. Kyllästyin olotilaan ja tein päätöksen tehdä muutosta asiaan pikavauhtia.

Ensimmäisessä vaiheessa on tarkoitus pudottaa painoa, oikeastaan keinolla millä hyvänsä. Päätin kokeilla karppausta. Aiemminkin olen tuohon hieman tutustunut, mutta kunnon ketoosimeininkiä en ainakaan pitkään ole harrastanut. Karppaus sopi myös muuten ”ideologisesti” itselleni, joten sillä lähdettiin.

Aloitin tiukalla Atkinsilla ja jätin hiilarit pois lähes kokonaan. Painohan alkoi putoamaan hyvin nopeasti ja 8 kg lähti reilussa parissa viikossa. Nyt tätä kirjoittaessa paino on jumittunut hetkellisesti 95 kiloon. Jo neljä päivää pysynyt samassa ketoosista huolimatta.

Lenkkeilystä ei meinannut tulla aluksi mitään, koska hiilareihin tottuneet jalat huusivat hoosiannaa pienenkin ylämäen kohdalla – täysin ennenkokematonta itselleni tuo totaalinen jalkojen pökkelöityminen.

MUTTA nyt kaksi viimeistä 10 km juoksulenkkiä ovat kulkeneet vähintään yhtä hyvin kuin hiilariaikoina ja vaikuttaakin todella lupaavalta kun energiaa tuntuu riittävän jopa paremmin eli kroppa on adaptoitunut hyvin käyttämään rasvaa energian lähteenä. Jostain syystä myös isojen nivelien liikeradat ovat laajentuneet, ja se tuottaa hieman ylimääräistä ”ohjelmaa” eli pitää varoa esim. juostessa, ettei polvet nuljahda yli.

*UPDATE: Myös oikean käden kyynärpäässä sama oire. Normaali kävelyssä tapahtuva käden liike on jo liikaa ja kyynärvarsi meinaa jatkuvasti taittua liikaa taakse, jolloin kättä pitää jännittää ja pitää hieman koukussa. Polven kohdalla tuntuisi, että tilanne hieman parantunut (tai sitä osaa varoa). En osaa sanoa johtuuko tämä yhtäkkinen nivelien väljyys tai liikeratojen suurentuminen ruokavaliosta vai mistä, mutta ainakin tämä oire tuli aika pian karppauksen aloittamisen jälkeen.

HUOM! Parin ekan trackauksen jälkeen vaihdoin Endomondoon.
Muutama eka treeni löytyy vielä Sports trackerista.

 


Tässä vielä hiukan tavoitteita, eli vuoden 2014 tasosta vielä parannusta pitäisi saada:

Kuntotaso vuonna 2014 (hiilareilla)